Diéta na vysoký cholesterol u mužov

Obsah

    Zvýšený cholesterol u mužov si vyžaduje jasnú stravu. Strava so zvýšeným cholesterolom u mužov je obzvlášť dôležitá, pretože silnejší sex má veľmi rada mäso, vyprážané jedlá, rýchle občerstvenie, zneužívanie alkoholu a tiež fajčenie, to znamená, že majú všetky faktory rozvoja aterosklerózy. V počiatočnom štádiu vývoja patológie pomôže práve spomalenie vývoja choroby prísne obmedzenie stravy a stravy.

    Všeobecné zásady

    Cieľom dietetickej výživy u mužov s vysokým obsahom cholesterolu je znížiť hladinu lipoproteínov s nízkou a veľmi nízkou hustotou, inhibovať rozvoj srdcových a cievnych ochorení, zlepšiť fungovanie pečene a obličiek trpiacich vysokým obsahom cholesterolu. , zrýchlenie metabolických procesov a aktivácia krvného obehu v tele. V procese výživy je potrebné šetriť tráviaci systém, ktorý vždy zlepší fungovanie srdca a krvných ciev.

    Strava pre vysoký cholesterol u mužov zodpovedá tabuľke 10 a 10 s podľa Pevznera. Lekárska výživa s vysokou hladinou lipidov nevyhnutne zahŕňa obmedzenie živočíšnych tukov a solí. Energetická hodnota by mala byť najmenej 2190 - 2570 kcal, aby sa cítila normálne, z toho:

    • proteíny - 90 g, živočíšneho pôvodu 55 - 60%;
    • lipidy 70–80 g, rastlina najmenej 30 g;
    • uhľohydráty - neprekračujte 300 g u mužov s nadváhou a u pacientov s normálnou hodnotoupovolené do 350 g.

    Nižšie uvádzame určité zhrnutie základných bodov, ktoré muži potrebujú vedieť o strave:

    • diéta - frakčne, najmenej päťkrát denne. Takéto jedlo pomôže znížiť časť konzumovaného jedla a utopí pocit hladu medzi jedlami;
    • príjem soli - množstvo soli by sa malo znížiť na tri až päť g, jedlá by mali byť nesolené, ak je potrebné zlepšiť chuť, je možné pridať malé množstvo soli priamo pri stole. Obmedzenie je spôsobené skutočnosťou, že soľ vyvoláva hromadenie vody v tele, v dôsledku kardiovaskulárneho systému je oveľa ťažšie zvládnuť záťaž;
    • teplota - obvyklé pri jedle, neexistujú žiadne zvláštne odporúčania;
    • tekutina - na vyprázdnenie močového a kardiovaskulárneho systému je potrebné piť najviac jeden a pol litra;
    • alkohol je ideálne úplné odmietnutie, najmä alkoholických nápojov s vysokým obsahom alkoholu. Večer lekári povolia 50–70 ml pravého červeného vína. Vo svojom zložení existujú flavonoidy, ktoré majú antioxidačný účinok. Červený cukor s nízkym obsahom cukru chráni steny krvných ciev pred hromadením cholesterolu.
    • fajčenie - je prísne zakázané, pretože spôsobuje zúženie krvných ciev s už narušeným krvným obehom;
    • s nadváhou - odporúča sa, aby sa muži s nadváhou vrátili naspäť do normálu podľa indexu telesnej hmotnosti. Nadbytočné lipidy sa stanú extrazdroj lipoproteínov s nízkou a veľmi nízkou hustotou, čo ďalej komplikuje fungovanie kardiovaskulárneho systému;
    • pridávanie potravín obsahujúcich lipotropné zložky, minerály a vitamíny do potravy. V tomto prípade sa odporúča, aby si muži vybrali ovocie a zeleninu s tmavomodrou alebo červenou šupkou, bohatú na fytosteroly, vitamíny B, kyselinu nikotínovú, horečnaté a draselné soli. Tieto prvky poskytujú ochranu cievnych stien, majú antioxidačný účinok, zlepšujú srdcový rytmus;
    • spotreba tukov je obmedzená iba vo vzťahu k lipidom živočíšneho pôvodu - odporúča sa ich nahradiť v najväčšej možnej miere rastlinnými. V rastlinných zložkách neexistuje žiadny cholesterol, ktorý je v tukoch, vnútornosti. Okrem toho rastlinné tuky prinesú viac výhod stenám krvných ciev vďaka vysokej prítomnosti tokoferolu, ktorý je prírodným antioxidantom.

    Zakázané potraviny

    Čierny zoznam potravín, ktorých konzumácia s vysokým obsahom cholesterolu je zakázaná, zahŕňa živočíšne tuky. Sú lídrami v lipoproteínoch s nízkou a veľmi nízkou hustotou.

    TIP!Odporúča sa tiež odmietnuť ľahko stráviteľné uhľohydráty - v tele sa premieňajú na lipidy a na ich základe telo dostáva škodlivý cholesterol.

    Nie je potrebné jesť potraviny, ktoré vzrušujú nervový systém a kardiovaskulárny systém. Pretože to má vplyv na zvýšenie hladiny lipoproteínov škodlivého typu, takáto výživa nieBude to prospešné pre človeka, ale môže to spôsobiť problémy s krvnými cievami.

    Jedlá by mali byť ľahko stráviteľné, v prípade ktorých sa odporúča ich dusenie, varenie alebo pečenie. Vylučovanie ako druh tepelného spracovania potravín je vylúčené, pretože lipoproteíny a karcinogény s nízkou hustotou sa objavujú v procese spracovania s vysokou teplotou, ktoré sú škodlivé pre celé telo a podľa niektorých štúdií dokonca vyvolávajú rakovinu. Takmer všetka zelenina sa odporúča konzumovať vo varenej forme, pretože surová vláknina vyvoláva plynatosť, hoci zlepšuje proces trávenia.

    Mastné mäso je prísne zakázané.

    Zoznam zakázaných potravín:

    • chlieb čerstvého pečiva, výrobky z kysnutého cesta, lístkové pečivo, croissanty, palacinky, palacinky s droždím a bez droždia, vyprážané koláče, cestoviny vyrobené z odrôd mäkkej pšenice;
    • domáce mlieko z kráv a kôz s vysokým obsahom tuku, tvarohom, syrom a kyslou smotanou s vysokým obsahom tuku;
    • vyprážané a varené vajcia, žĺtok podlieha osobitnému zákazu - je zdrojom nasýtených lipidov;
    • prvé kurzy koncentrovaného koncentrovaného rybieho alebo mäsového vývaru;
    • mastné mäso (predovšetkým bravčové a jahňacie), hydina, kuracia koža, najmä neodstránené z mäsa počas vyprážania, párky, konzervované potraviny, párky, párky, salámy;
    • mastné ryby, kaviár, konzervované ryby;
    • živočíšny tuk, jedlý olej,margarín obsahujúci lipoproteíny s nízkou hustotou;
    • ​​
    • morské plody - krevety, chobotnice, ustrice;
    • káva pripravená z prírodných bôbov, pretože látky, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu, sa uvoľňujú počas tepelného spracovania;
    • hranolky, hranolky, vyprážanie zo sadla na polievku;
    • kokosové orechy a orechy so soľou;
    • omáčky s mastnou kyslou smotanou, smotana a majonéza;
    • krémy na koláče, kakao, zmrzlinu, koláč, čokoládu.

    Schválené potraviny

    V prípade hypercholesterolémie by konzumované potraviny mali obsahovať veľké množstvo nenasýtených mastných kyselín - do tela dodávajú lipoproteíny s vysokou hustotou. Vodca stojí za zmienku o niektorých druhoch rýb, pretože obsahuje omega-3 a omega-6, ktoré predstavujú skupiny nenasýtených mastných kyselín. Okrem omega sú morské plody dodávateľom fosforu a cholekalciferolu.

    POMOC!V ovsených vločkách je obsiahnuté veľké množstvo vlákniny a otruby sú v tomto ohľade najlepšie - pomáhajú znižovať lipoproteíny s nízkou hustotou a zvyšovať niektoré lipoproteíny s vysokou hustotou.

    Čerstvá zelenina, ako aj modré a červené ovocie, obsahujú veľké množstvo antioxidantov, fytosterolov a flavonoidov, ktoré spevňujú steny krvných ciev. Veľké množstvo antioxidantu v orechoch, pretože obsahuje tokoferol.

    Strava pre hypercholesterolémiu musí predovšetkým vyvážiť lipoproteíny s vysokou hustotou a lipoproteíny s nízkou hustotou.Pomer by mal byť približne jeden z troch, ale harmonická a stabilná hladina týchto látok je kľúčom k zdravým cievam, preto je dôležité monitorovať ostré skoky lipidov v krvi.

    Zoznam schválených výrobkov:

    • včerajší alebo sušený chlieb by sa mal pečiť z celozrnnej múky, otrúb, chlieb, cestoviny vyrobené z tvrdého zrna sú povolené a dokonca užitočné;
    • mrkva na evakuáciu toxínov, šalát, bohatý na kyselinu listovú, tekvica, repa, tekvica;
    • ovsená múka, obilniny z akýchkoľvek obilnín, puding na báze nízkotučného mlieka;
    • mlieko s nízkym obsahom tuku, tvaroh, kyslá smotana;
    • rastlinné tuky v akomkoľvek objeme, ale nezneužívajú ich, ale je lepšie úplne vylúčiť palmový olej a pri príprave šalátov sa dresing vykonáva na báze nerafinovaného rastlinného oleja;
    • zemiaky a kapusta, biele a karfiolové, sú povolené zo zeleniny;
    • orechy, v ktorých existuje veľké množstvo látok, ktoré minimalizujú hladinu „zlého“ cholesterolu;
    • chudé odrody hydiny a mäsa, medzi ktoré patria morky, králiky a kuracie mäso bez kože, chudé hovädzie a teľacie mäso);
    • morské ryby odrôd s nízkym obsahom tukov, môžete piecť merlúzy európskej, tresky žlté, tresky;
    • strukoviny, pretože sú zdrojom rastlinných bielkovín;
    • cesnak a cibuľa, bohaté na vitamín C;
    • šťavy, najmä z citrusových plodov (veľa kyseliny askorbovej, ktorá posilňuje cievnu stenu);
    • 76) mušle, mušle, kraby - v odôvodnených prípadoch obmedzené;
    • slabý čaj, kávový nápoj s nízkym obsahom tuku, odvar z zeleniny, šípky a kompoty.

    Približné týždenné menu

    Ak dodržiavate stravu, muži by nemali jesť bez chuti, pretože existuje veľké riziko poruchy, najdôležitejšou vecou je vybrať si nielen zdravé, ale aj vaše obľúbené jedlá. Preto menu musí mať nevyhnutne na výber. Ponúkame sedemdňové menu, ktoré v prípade potreby môže normalizovať hladinu cholesterolu takto.

    Zeleninové jedlá sú základom zdravej výživy.

    Na raňajky sa odporúča zvoliť:

      86. pohánka obilnín v mlieku;
    • domáci jogurt s nízkym obsahom tukov, otruby;
    • varené kuracie filé s plátkom hnedého chleba a plátkom sladkej papriky.

    Na obed si môžete vybrať z nasledujúcich jedál:

      91) banán s trochou nízkotučného tvarohu;
    • jogurt s nízkym obsahom tuku, s ovocím;
    • šalát s mrkvou ochutený olivovým olejom;
    • šalát z rôznych druhov ovocia (pokiaľ možno s modrou alebo červenou šupkou) a pomarančovej šťavy.

    Na obed je povolené:

    • varené kuracie stehno bez šupky; zemiaky môžete jesť s prílohou;
    • plátok šunky s ryžou;
    • králičie mäso s cestovinami vyrobenými z tvrdej múky a špenátu;
    • pečený losos alebo pstruh, varený alebo vo forme rybej polievky, ozdobený miešaným zeleninovým šalátom.

    Na desiatu si človek môže vybrať:

    • 150-200 gbeztukový tvaroh s prídavkom vlašských orechov alebo lieskových orechov;
    • pohár pomarančovej šťavy s polovicami mrkvy;
    • krakovací prášok z čierneho chleba so pohárom nízkotučného jogurtu;
    • otruby alebo celozrnné buchty s pomarančovým džúsom.

    Na večeru si musíte vybrať jedno z ľahkých večerných jedál:

    • zemiaky pečené v peci s malým plátkom syra a brokolica;
    • šošovkový šalát so sladkou paprikou;
    • šalát s fazuľou a omáčkou na základe nízkotučného jogurtu;
    • varené kuracie alebo dusené kotlety s bramborovou kašou;
    • zeleninový guláš.

    Najdôležitejšie

    U mužov s vysokým obsahom cholesterolu je rozhodujúci príjem v strave. Po stanovení hladiny lipidov v krvi lekár odporučí stravu a vysvetlí, ktoré potraviny sú zakázané a ktoré sú povolené. Ak budete dodržiavať diétu, môžete nielen zastaviť zvýšenie hladiny cholesterolu, ale tiež výrazne znížiť jeho hladinu, ak sa liečba diétou začne včas. Pomôže to zabrániť tomu, aby ste užívali tabletky, ktoré sú škodlivé pre vaše zdravie.