Ako sa zbaviť strachu bez toho, aby ste šli k psychológovi

Báli ste sa niekedy? Tento pocit samozrejme prežili všetci. Strach je niekedy priateľom, ktorý chráni pred nedbalosťou v momente nebezpečenstva a pomáha konať opatrne. Dlhodobý strach alebo veľmi silný panický strach však môžu človeka pripraviť o mier a spôsobiť poruchy jeho fyzického stavu: slabosť, chvenie, silný srdcový rytmus, dýchavičnosť a dokonca ľahostajnosť k tomu, čo sa deje okolo. Vedci sa domnievajú, že aj jeden prípad silného, ​​neodolateľného strachu, ktorý sa vyskytol v minulosti, môže zmeniť biochemické zloženie mozgu a po desaťročiach môže spôsobiť citlivú reakciu na uvoľňovanie adrenalínu. Ľudia žijúci v strachu zažívajú depresiu a vážne nervové vyčerpanie. Prečo vzniká strach? Ako reagovať na to, čoho sa bojíme? Ako sa zbaviť strachu a starostí?

Čoho sa bojíte?

Najprv je potrebné určiť, aký druh strachu zažívam. Strach môže byť ospravedlnený, ak hrozba skutočne existuje, a nie je odôvodnený, ak strach vychádza z predtuchy, že to v skutočnosti neublíži alebo že existuje iba vo fantázii osoby. Rozumnú obavu možno prekonať prijatím primeraných opatrení na ochranu pred nebezpečenstvom. Napríklad nechodte po temných uliciach bez sprievodu, vyhýbajte sa nepredvídateľnému davu ľudí, alebo ak ste boli napadnutí, rozdajte všetky materiálne hodnoty - postarajte sa o svoj život. Ak sa obávate, že sa v rodine stanete obeťou násilia, zvážte spôsoby, ako sa pohybovať, aby ste sa chránili. Vyhnite sa miestam, kdemôžete byť obeťou sexuálneho obťažovania. Môžete uviesť veľa rôznych situácií, ktoré by ste sa mali báť, ale všetky z nich sú spojené skutočnosťou, že znížením pravdepodobnosti nebezpečnej situácie sa môžete zbaviť strachu.

Fóbia

Situácia je oveľa zložitejšia v prípade silných neopodstatnených stavov úzkosti nazývaných „fóbie“ - neprimeraného strachu z objektu, pocitu alebo akejkoľvek situácie. Tieto chorobné stavy (úzkostné poruchy) sú vlastné 12% dospelej populácie USA. Iba jeden zo štyroch trpiacich týmito poruchami vyhľadá pomoc lekára, zatiaľ čo ostatní zostanú bez pomoci.

Všetky fóbie sú rozdelené do troch kategórií:

    9. Jednoduché fóbie - strach zo zvierat, hmyzu, hadov, uzavretého priestoru, lietanie v lietadle.
  • Agarofóbia - záchvaty panického strachu, keď sa pacient snaží vyhnúť všetkým miestam, kde k útoku došlo.
  • Sociofóbia je strach zo zahanbenia, ku ktorému dochádza v prítomnosti mnohých ľudí, keď sa zdá, že sa na vás každý pozerá. Toto je najbežnejší typ fóbie.

Tí, ktorí trpia sociálnou fóbiou, zažívajú veľkú hanbu, ktorá ich núti opiť sa ťažko, a tak zastaviť mučenie. Preto takýto strach predchádza alkoholizmu. Nevyhýbajte sa situáciám, v ktorých máte strach. Táto cesta nepovedie k vyslobodeniu zo strachu, ale môže vytvoriť izoláciu od ľudí vo vašom živote a osamelosť problém len prehĺbi. Ako prekonať strach?

Boj proti strachu

Prvá vec, ktorú môžešvziať, je analyzovať svoje príznaky počas útoku (vzrušenie, búšenie srdca, potenie, bolesť brucha, atď.) a pokúsiť sa nemyslieť si, že si ich všimnú iní, pretože z obáv z toho, čo by sa mohlo stať, nie je žiadny prínos. no. Je lepšie pokúsiť sa zmierniť príznaky pomocou diafragmatického (hlbokého) dýchania. Nespiť kofeín, jesť správne a relaxovať. Postupom času si všimnete, že sa obávate menej.

Po druhé, nezabudnite, že myšlienky predchádzajú pocitom a testujú vaše predstavy o nežiaducich situáciách. Zamyslite sa nad tým, či je hodnota vašej osobnosti skutočne určená iba názormi ostatných. Nepripisujte príliš veľký dôraz odmietnutiu alebo nespokojnosti niekoho, pretože to spôsobuje iba problémy vo vašom živote.

Treťou vecou, ​​ktorú môžete urobiť, je analyzovať, ako sa správate v reakcii na strach. V uvoľnenej atmosfére sa pokúste predstaviť sami za okolností, ktoré spôsobujú pocit strachu. Mentálny obraz by mal byť veľmi podrobný. Ak máte pocit úzkosti, potom si povedzte, že ostatní, aj keď vás odsudzujú, nie sú až takí, ako si myslíte. Koniec imaginárnej scény by mal potvrdiť váš predpoklad.

Stáva sa, že úzkosť sa vyvinie v paniku. Potom vám táto rada pomôže: počkajte, kým panika neskončí. Zároveň si však predstavte útok ako výskyt morskej vlny, jej rast a nakoniec zmiznutie na brehu. Povedzte si, že je to desivé, ale nie nebezpečné pre vás. Lepšie nieodolať svojim pocitom a nechať ich ustupovať.

Je možné vyrovnať sa so svojimi obavami, a vy tiež určite uspejete!