Ako sa zbaviť posadnutých myšlienok a obáv

Obsah

    Termín „mentálna žuvačka“ je v praktickej psychológii pevne zakorenený, pretože odráža čo možno najviac fenomén obsedantných myšlienok. Predmetom tohto fenoménu môže byť čokoľvek, ale všeobecnou tendenciou pre každého sú dlhé, monotónne návratové myšlienky, ktoré nedávajú človeku odpočinok, vedú ho do úzkostného stavu a nedovoľujú mu pokojne žiť a pracovať ako predtým. Je nesmierne ťažké zbaviť sa obsedantných myšlienok o osobe, predmete alebo udalostiach a vyžaduje si značnú dobrovoľnú túžbu od osoby, ktorá sa snaží zbaviť mentálnej žuvačky.

    Obsedantné stavy sa nazývajú obsedantno-kompulzívne poruchy - OCD. Druhým menom porušenia je neuróza obsedantných stavov. OCD je charakterizovaný výskytom bolestivého pocitu rytmicky sa vracajúcich myšlienok do hlavy, ktoré nedávajú odpočinku osobe, ktorá vyvoláva obsedantné konanie a dokonca mení správanie pacienta.

    Obsedantné myšlienky sa prejavujú vo všetkom a tvoria stereotypné činy, ktoré sa vykonávajú ako rituály. Pre pacienta je mimoriadne ťažké odstrániť, čo udržuje návyk a zhoršuje situáciu. Napríklad ľudia môžu šepkať niektoré slová, básne, počítať stroje alebo robiť obsedantné akcie. V priebehu času sa samotné opakovania stávajú posadnutými.

    Čo je potrebné urobiť

    Zbaviť sa obsedantných myšlienok je skutočné, hoci nie také jednoduché. V prvom rade si človek musí uvedomiť skutočnosť svojej prítomnosti. Veľmi dôležitéizolovať presne myšlienku, ktorá je rušivá, pretože existujú aj racionálne myšlienky. Hlavným spojencom v procese zbavovania sa posadnutosti je logika, racionalita. Existuje právo používať tento nástroj, môžete rýchlo odstrániť strach.

    Pozorovania značne komplikujú život človeka.

    Značná časť ľudí je presvedčená, že ľudské myšlienky sú ich vlastným produktom. Objavujú sa podľa vôle človeka, pretože ich sám vymýšľa, zvažuje a analyzuje. Z veľkej časti sú však výsledkom konania vonkajších a vnútorných faktorov voči osobe. Napríklad myšlienky na smrť vyplývajú zo straty blízkych príbuzných. To znamená, že nevyzerajú podľa vôle, ale pod vplyvom. Už to stavia človeka do určitej závislosti a musíte sa naučiť, ako ho zvládnuť, nie úplne zachytiť myslenie a prinútiť ho viesť v závislosti od vonkajšieho vplyvu.

    Ďalej je dôležité uvedomiť si, že človek je schopný pozorovať myšlienky, hodnotiť a komentovať, čo sa deje v hlave, odsúdiť vznikajúce myšlienky a ignorovať to, čo zasahuje do údajov. Ľudské dobrovoľné činy sú nad procesom myslenia, môžu existovať paralelne, byť si vedomé seba mimo svojich myšlienok a oddeliť sa od myšlienok a posadnutostí.

    Toto umožňuje realizovať kontrolu nad vlastným myslením, ktoré už človeku dáva zárez a robí ho majstrom jeho života. Túto skutočnosť možno nazvať energiou, dušou alebo niečím iným, ale kľúčomfaktom zostáva - človek môže dobrovoľne riadiť svoje nápady.

    Čítať viac: Ako odstrániť strach

    Druhým krokom na odstránenie obsedantne negatívnych myšlienok je:

    • prestaňte s nimi bojovať;
    • sa im bráni a snaží sa ich zbaviť;
    • prepustili a zabudli.

    Veľmi často si niekto myslí, že ak túto myšlienku odvezie sám, prestane ho obťažovať. Avšak zbavenie sa myšlienky už človeka privádza späť a posadnutosti sa znova objavujú. Ak si stanovíte cieľ ich zbaviť, budú sa v ľudskej mysli vyskytovať ešte častejšie a ešte viac paralyzujú jeho mentálnu aktivitu.

    Odolný voči tejto chorobe dáva človek negatívnym skutočnostiam ešte väčší emocionálny náboj, výživu. To zvyšuje vnútorné napätie, vytvára konflikt, začína rušiť ešte viac, zosilňuje príznaky až po objavenie sa fyzického nepohodlia - bolesti srdca, bolesti hlavy. Ak nemáte problémy s myšlienkami, môžete ušetriť veľa energie, ktorá na oplátku nedostane primeranú návratnosť.

    TIP!V čase, keď sa v hlave objavili obsedantné myšlienky, odporúčalo sa ich jednoducho ignorovať a nesnažiť sa ich zbaviť.

    Mali by sa dodržiavať myšlienky, aj keď vyvolávajú obavy a úzkosti. Môžeme povedať, že človek s nimi vstupuje do určitého dialógu a dáva mu chvíľku na vystúpenie, ale zároveň udržuje svoje pozície pod kontrolou. Naučiť sa žiť a ovládať posadnutosť je skveléschopnosti.

    V procese odstraňovania problému budú najlepším pomocníkom emócie. Osoba musí urobiť toto:

    • pozorovať vznikajúce emócie a pocity, ktoré sprevádzajú nepríjemné myšlienky, aj keď prinášajú nepohodlie;
    • Nesnažte sa zbaviť emócií, aj keď majú negatívnu farbu. Vzhľad takýchto myšlienok je úplne prirodzený proces, v ľudskej hlave nemôžu vznikať iba jasné a príjemné myšlienky;
    • až do konca zažiť emócie. Na podvedomej úrovni sa postupne budú premieňať emócie a budú slabšie a nebudú schopné ovládať ľudskú psychiku.

    Ak sa chcete zbaviť posadnutí, strachu, nemali by ste to robiť sami. Osoba potrebuje kompetentnú podporu od psychológa, ktorý vás naučí, ako ovládať obsedantné myšlienky a vzdorovať im. Psychológovia poznamenávajú, že nie je potrebné dúfať v rýchly výsledok, pretože potom sa situácia môže opakovať. Neverte a nehovorte o svojom stave tým, ktorí nemajú povolenie na vykonávanie praktickej psychologickej pomoci - to môže spôsobiť veľa škody.

    Pokúste sa bojovať proti myšlienkam, ale naučte sa s nimi žiť. Je to dôležitejšie ako jednoducho zakázať premýšľať o niečom. Zmeňte svoje vnímanie posadnutosti, ale nechajte ich na pokoji - po chvíli zmiznú sami.

    Liečebná starostlivosť

    Hlavné zásady liečby sú zamerané na zníženie obsesií, ako aj na zvýšenie socializácie pacientov s OCD. liečbazabezpečuje povinnú liečbu liekmi, ako aj psychoterapeutické účinky. Základom terapie sú lieky, ktoré zvyšujú serotonergnú neurotransmisiu metódou spätného vychytávania serotonínu.

    Drogová terapia vám umožňuje rýchlo odstrániť posadnutosť, ale vyžaduje podporu špecialistu.

    Najbežnejšie používanými drogami sú antidepresíva. Výsledkom štúdií vykonaných u pacientov s obsesiou bolo zistenie, že antipsychotiká a benzodiazepíny, ktoré majú dobrý symptomatický účinok, sú účinné. Lieky sa predpisujú opatrne, pretože keď sa vyskytnú vedľajšie účinky, zvyšujú príznaky a vedú k častejšiemu výskytu takýchto prekážok. Medzi použité antidepresíva patria:

    • tricyklické antidepresíva;
    • inhibítory monoaminooxidázy;
    • ​​
    • selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu.

    Najdlhšie používanou skupinou liekov sú inhibítory MAO. Používajú sa už viac ako päťdesiat rokov a preukázali sa ako účinné. Populárnymi predstaviteľmi skupiny sú Fenelzin, Nialamid, Tranylcypromine. V súčasnosti sa lieky odporúčajú v obmedzenej miere, pretože niektorí pacienti majú záchvaty paniky a úzkosť a v pokynoch pre lieky môžu byť predpísané aj závažné vedľajšie účinky.

    Tricyklické antidepresíva sa dnes bežne používajú. Lekári veria, že tieto lieky dávajú najlepší a najstabilnejší účinok. Medzi liečivami sa prideľuje liek klomipramín atiež znamená:

    • doxepín;
    • imipramín;
    • desipramín;
    • Amitriptylín.

    Liek Clomipramine sa môže používať ako intravenózne činidlo na rýchle odstránenie obsesií. Po infúziách dochádza k zlepšeniu zdravia po 2–5 dňoch. Celková účinnosť sa pohybuje v rozmedzí od štyridsiatich do osemdesiat percent v rôznych skupinách pacientov.

    POMOC!Pri predpisovaní liekov vo forme tabliet je minimálna dávka 75 mg za deň, maximum je 300 mg a predpisuje sa vo zvlášť závažných prípadoch.

    Účinok užívania drog sa dá hodnotiť 1 - 1,5 mesiaca po začiatku liečby, hoci u väčšiny pacientov sa pozitívna dynamika pozoruje po dvoch týždňoch. Dosiahnutý účinok sa musí stanoviť udržiavacími dávkami liekov, pretože keď sa liek zruší, príznaky sa opäť vrátia.

    Selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu poskytujú dobrý účinok. To sú lieky:

    • fluoxetín;
    • Sertralin;
    • fluvoxamín;
    • paroxetín;
    • Citalopram.

    Výskum ukázal, že lieky rýchlo a spoľahlivo eliminujú úzkosť a posadnutosť. Účinok liekov sa objavuje už v druhom týždni, ale najvyšší účinok sa dá dosiahnuť približne za 8 až 12 týždňov. V takom prípade je okamžite zrejmé, či tento nástroj pomôže a či stojí za to ho ďalej rozvíjať. Ak nedôjde k výrazným zlepšeniam v prvom mesiacisa stane, potom lekári majú tendenciu lieky rušiť a hľadať iný, účinnejší prostriedok.

    Optimálna dávka fluvoxamínu je medzi 150 a 300 mg za deň. Fluoxetín sa odporúča užívať nie viac ako 80 mg a minimálna dávka je 40 mg. Pri 250 mg denne môžete piť Sertralin a prípravky Citalopram a Paroxetín sa používajú v dávke 40 - 60 mg /deň.

    Trvanie liečby závisí úplne od účinnosti lieku a závažnosti choroby. Niektorí pacienti sa dokážu vyrovnať s príznakmi za tri mesiace a niekto uprostred dlhotrvajúcej depresie nemá dva roky na to, aby prekonal svoju závislosť od obsedantných myšlienok.

    Antidepresíva by mal predpisovať iba odborník.

    Zníženie dávky pri odvykaní od liekov sa vykonáva postupne, je potrebné znížiť dávku približne o tretinu každý mesiac, takže postupne v priebehu troch mesiacov úplne znížte na nulu potrebu užívania drog. Keď lekári prestanú užívať liek, pacientom by sa mala poskytnúť podpora terapeuta do jedného roka.

    U pacientov so závažnými poruchami môže byť potrebná zvýšená aktivita liekov. Toto je možné pri užívaní kyseliny valproovej alebo lítnych solí. V tomto prípade je terapeutický účinok liečiva zrejmý po skončení prvého týždňa užívania liečiva.

    Ak je to potrebné, pacientom sa odporúčajú antipsychotiká - haloperidol, pimozid, risperidón. Súsú predpísané v jednotlivých dávkach, lekári odporúčajú pacientom začať s malými dávkami, pretože vedľajšie účinky prispievajú k tomu, že obsedantné myšlienky v hlave sa objavujú častejšie.

    Najdôležitejšie

    Vzhľad obsedantných myšlienok sa objavuje u mnohých, ale nie všetci ľudia sú posadnutí posadnutosťou. Myšlienky môžu byť pozitívne a negatívne. Je jednoduchšie vyrovnať sa s pozitívnymi - stačí si oddýchnuť, zorganizovať svoju prácu, splniť svoj cieľ, pretože samotné myšlienky zmiznú alebo prestanú znamenať veľa. Je oveľa horšie bojovať s tými myšlienkami, ktoré sa stali fóbiou - tu sa nemôžete obísť bez pomoci odborníka.