Ako môžete prežiť smrť blízkych? Odporúčania psychológov

Smrť ... Je ťažké si predstaviť, čo by mohlo byť tragickejšie ako ukončenie ľudského života. Pravdepodobne iba to, že tento život mohol patriť osobe, ktorá je nám blízka. Nie je žiadnym tajomstvom, že nie každý človek sa s takouto stratou úspešne vysporiada, takže je veľmi dôležité dozvedieť sa, ako prežiť smrť blízkych.

Bez ohľadu na to, ako ľudia snívajú o tom, že žijú večne a nezomrú, nie sú schopní dosiahnuť to, čo chcú, hoci štúdium tejto témy bolo v posledných rokoch populárnejšie ako kedykoľvek predtým. Smrť sa preto musí zosúladiť s nevyhnutnosťou, ktorá môže každého postihnúť. A to je veľmi ťažké, najmä ak prekvapením bola smrť milovanej osoby. Ale v tomto prípade si môžete pomôcť sami.

Praktické odporúčania

  1. Správne vnímajte svoje pocity. Psychológovia tvrdia, že ak chcete prežiť smrť blízkej osoby, musíte prejsť tzv. 7 stupňami smútku. Medzi ne patrí popieranie, hnev, vina, depresia, akceptovanie toho, čo sa stalo, znovuzrodenie a plánovanie nového života. Osoba spravidla nemôže postúpiť do ďalšej fázy, ak neprežije predchádzajúcu. V tejto súvislosti musíte riešiť rôzne pocity, ktorých zmena môže byť depresívna. Človek však musí pochopiť, že takáto podmienka je normálna pre osobu, ktorá prežíva stratu blízkej osoby;
  2. Neťahajte sa do seba. Možno budete musieť nasledovať túto radu silou, doslova nútiť seba, ale musíte to urobiť. Nebolo by žiaduce byť sám, je potrebné umožniť priateľom priblížiť sa. Koniec koncov, sčasom sa budete chcieť podeliť o svoje pocity a je dobré, ak ich môžu počúvať a zdieľať s nimi milovaní;
  3. Nerobia rozhodnutia. V tých chvíľach, keď je duša zasiahnutá zármutkom, môžu pozitívne aj negatívne emócie viesť k neprimeraným rozhodnutiam, v dôsledku čoho bude musieť človek žiť. Ak chcete zabrániť tomu, aby tieto rozhodnutia ďalej poškodili vás alebo vašich príbuzných, skúste ich na chvíľu odložiť, kým nezažijete bolesť zo straty;
  4. Buďte trpezliví. Táto kvalita je nevyhnutná nielen preto, aby sa správne vzťahovala na slová a činy druhých, ale aj na to, aby ste sa na seba mohli normálne pozerať. Buďte pripravení na to, že v každom okamihu, aj keď po pohrebe bude veľa času, môže horúca minulosť opäť zaplaviť;
  5. Sledujte svoje zdravie. Závažné emocionálne zážitky, fyzická námaha, nedostatok spánku a ďalšie faktory spojené so smrťou milovanej osoby neprechádzajú bez stopy. Preto je potrebné postarať sa o potrebné množstvo odpočinku, dobrú výživu a pravidelnú fyzickú aktivitu. To všetko pomôže rýchlejšie sa zotaviť zo straty a nájsť silu, na ktorej žiť;
  6. Majte dennú rutinu. Ak sa vaša sila čiastočne obnoví, bolo by dobré sa vrátiť k predchádzajúcemu životnému plánu: ísť do práce, variť, nakupovať a plniť ďalšie súčasné povinnosti;
  7. Zabráňte zneužívaniu alkoholu a sedatív. Tieto látky ovplyvňujú myseľ a sú schopné spomaliť reakciu na to, čo sa deje. Toto nie jePomôže to zvládnuť zármutok, problém však iba prehlbuje, a to natoľko, že sa nemôžete vyrovnať bez pomoci;
  8. Riešiť problémy, keď nastanú. Už nepotrebujete nadmerné starosti, takže sa nesnažte vyriešiť všetko naraz. Stavajte na naliehavých veciach a rozhodujte podľa možnosti o menších veciach;
  9. Nezakazujte sa premýšľať o mŕtvych. Nie je nič zlé oddávať sa niektorým večerom alebo sledovať spoločné fotografie. S najväčšou pravdepodobnosťou to spôsobí slzy, ale v tom nie je nič trestuhodné. Správne pamätať na minulosť a nežiť ju;
  10. Neporovnávajte sa s ostatnými. Každý človek vníma smrť blízkeho vlastným spôsobom a nie je nič prekvapujúce v tom, že človek zvláda svoje pocity niekoľko týždňov, zatiaľ čo druhý potrebuje roky. Ak dosiahnete úspech, aj keď sú malé, potom je to samo o sebe dobré, aj keď to nie je ako ostatné, ale toto sú vaše pocity a máte na ne právo!