Ako liečiť nespavosť

Obsah

    Nespavosť prináša osobe veľa nepríjemností vrátane fyzického a emočného vyčerpania. Prečo je tento stav tela? V prvom rade ide o porušenie duševného zdravia a fyzického nepohodlia, napríklad spanie na nepohodlnej posteli, v novom prostredí, atď. Nespavosť sa môžete zbaviť pomocou liekov, psychoterapie a ľudových prostriedkov.

    Všeobecné odporúčania

    Pred rozhodnutím o tom, ako liečiť nespavosť, je potrebné vziať do úvahy, že niektoré z vecí, ktoré človek robí v každodennom živote, môžu zhoršiť ich celkovú pohodu. Môže to napríklad zahŕňať príjem alkoholických nápojov alebo silné tabletky na spanie. V takýchto prípadoch nie je možné zbaviť sa nespavosti, ale situáciu môžete iba prehĺbiť. Odborníci tiež odporúčajú konzumovať menej kávy vo dne a najmä pred spaním. Nespavosť často zmizne, len čo človek vylúči také škodlivé faktory.

    Je potrebné dodržiavať niektoré odporúčania s cieľom obnoviť zdravý a zdravý spánok, najmä:

    • denné vetranie obývacej izby, v ktorej je daná osoba po celý deň a spí;
    • Počas spánku by miestnosť mala byť tmavá a tichá, bez cudzích zvukov;
    • teplota sa musí regulovať tak, aby nebola príliš vysoká, ale nie nízka;
    • Odporúča sa ísť spať v rovnakom čase v pracovné dni aj cez víkendy;
    • nespí vo dneodporúčané je lepšie robiť to, čo máte radi a rozptýliť;
    • Je potrebné vylúčiť stres a rôzne depresívne stavy, najmä pred spaním;
    • Cvičenie, hranie aktívnych hier, sledovanie televízie a počítač sú tiež pred spaním zakázané.

    Niektorí ľudia si zvyknú na nejakú akciu dostatočne rýchlo, aby jej neprikladali žiadny osobitný význam. To môže mať vplyv na jeho zdravie, ale človek tomu tiež nerozumie. To zahŕňa použitie šálky kávy pred spaním, čo sa stalo zvykom a prináša iba potešenie. Na druhej strane však káva môže spôsobiť nespavosť, ktorej človek nerozumie a nehľadá žiadny vzťah medzi týmito javmi. Z tohto dôvodu odborníci odporúčajú založiť denník, v ktorom je potrebné zaznamenať všetky zlé návyky.

    Káva pred spaním je lepšie nepiť, môže spôsobiť nespavosť

    Ľudské telo musí byť pripravené na nočný režim. V tejto dennej dobe mozog, alebo skôr jeho špecifické štruktúry, produkujú syntézu melatonínu, čo pomáha regulovať správny režim (spánková bdelosť). Výroba takejto látky je priamo ovplyvnená svetlom. Z tohto dôvodu môže nedostatočné prirodzené svetlo v miestnosti, kde je osoba počas dňa, spôsobiť túžbu spať a nadmerný objem v noci môže spôsobiť nespavosť.

    Popoludní to stojí viac času na čerstvom vzduchu a na otvorenom slnečnom svetle.

    Medzi prácou môžete ísť von na čerstvý vzduch. Odborníci tiež odporúčajú menej používať slnečné okuliare, častejšie otvorené žalúzie a záclony vo dne, keď slnko svieti jasne.

    Na výrobu dostatočného množstva melatonínu je dôležité zapnúť lampu so slabým svetlom vo večerných hodinách, zatvoriť okná a dvere v miestnosti, v ktorej osoba spí, aby sa zabránilo tvrdým lúčom, svetlo z televízora. alebo monitor. Ak nie je možné tieto faktory vylúčiť, môžete použiť špeciálnu masku, ktorá sa nosí nad očami.

    Lieky na liečenie nespavosti

    Liečba tohto patologického stavu sa začína použitím špeciálnych liekov, ktoré by mal predpisovať ošetrujúci lekár. Všetky lieky na nespavosť možno rozdeliť na voľnopredajné a na lekársky predpis. Prvá skupina zahŕňa:

    • tinktúra valeriánu, ktorá má sedatívny a hypnotický účinok a je predpísaná pre také podmienky, ako je zvýšená podráždenosť, emocionálna podráždenosť (liek má pomalý kumulatívny účinok; denná dávka je až 40 kvapiek trikrát denne);
    • tinktúra materskej mladiny, ktorá je predpísaná pre miernu formu podráždenosti a porušenie režimu práce a odpočinku (až 50 kvapiek naraz trikrát denne);
    • Valeriánske tablety, z ktorých jedna tableta obsahuje hrubý extrakt rastliny (perorálne tablety sa užívajú trikrát denne na nadmerné vzrušenie a poruchy spánku);
    • Perlové kapsuly, ktoré obsahujúvaleriánový, mätový, citrónový balzam (predpísaný na nespavosť spôsobenú zvýšenou podráždenosťou v dennej dávke - 2 kapsuly);
    • Doppelherz Melissa vo forme kvapiek, v zložení ktorých - iba rastlinné zložky (predpísané na nespavosť v dennej dávke - 2 lyžičky, ktoré sa riedia v 20 ml vody);
    • Melaxénové tablety, ktoré obsahujú analóg hormónu melatonínu, ktorý zabezpečuje reguláciu cyklu budenia a spánku (denná dávka - 1 tableta, ktorá sa užíva pred spaním po dobu 30 minút).

    Vynikajúcim sedatívom je Persen, ktorý pomôže normalizovať spánok

    .

    Existujú tiež lieky, ktoré môžu vyliečiť nespavosť, ktoré sú k dispozícii iba na lekársky predpis:

    • Donormil a Relsip na liečenie opakujúcich sa porúch spánku;
    • ​​
    • Zaleplon, Nozepam, Zolsana s ťažkosťami zaspávania;
    • Zolpidem a fenobarbitál s častým prebudením;
    • Tiodazín, Tizercín, Sonapax pri nočnom prebudení, ktorý je spôsobený nočnými morami;
    • Trazodón a amitriptylín na poruchy spánku spôsobené depresiou.

    U starších ľudí je denná dávka takýchto silných liekov znížená na polovicu. Lieky sa nepoužívajú na liečbu nespavosti u ľudí, ktorí vykonávajú profesionálne činnosti vyžadujúce zvýšenú pozornosť (vodiči, stavitelia atď.). Používanie týchto liekov pre ženy aj mužov by malovykonáva sa iba počas prerušenia práce.

    Ľudové lieky

    Mnoho lekárov liečiacich nespavosť je toho názoru, že ľudové lieky, ktoré sa môžu používať doma, sú tiež účinné. Často sa napríklad používajú špeciálne poplatky za lieky.

    Jedna z týchto bylín zahŕňa byliny: mäta pieporná, materská voda, valeriány, chmeľové šištičky. Zložky sa zmiešajú v rovnakých pomeroch, vopred sa rozdrvia, potom sa nalejú vriacou vodou 1:10 a nechajú sa vylúhovať 30 minút. Hotový produkt sa ochladí, filtruje a prehltne 100 ml trikrát denne. Takáto infúzia pomáha dosiahnuť maximálnu relaxáciu, upokojenie.

    Ďalšou bylinnou kolekciou sú chmeľové šištičky, mäta a trojlistová smena. Zložky sa zmiešajú v rovnakých pomeroch, vlejú sa vriacou vodou v pomere 1:10 a nechajú sa vylúhovať 40 minút. Hotový výrobok sa užíva perorálne v polovici pohára trikrát denne.

    Valeriánska tráva je prírodná sedatíva

    Treťou úrodou sú korene oregano a valeriány. Zložky v pomere 2: 1 sa zmiešajú, nalejú sa do horúcej vody s objemom 0,5 ml, zapália sa a 10 minút sa varia. Po odstránení z tepla sa musí produkt nechať vylúhovať jednu hodinu a potom sa perorálne vypije 100 ml pred spaním.

    Liečba ľudovými prostriedkami zahŕňa aj kúpanie s určitou teplotou vody. Nemalo by to byť viac ako 40 stupňov. Počet recenzií potvrdzuje, že v prípade prijatiaPred spaním nebude nespavosť rušiť. Odporúča sa zostať vo vode nie dlhšie ako 30 minút.

    Do kúpeľov môžete pridávať liečivé odvary a infúzie pripravené z byliniek. Napríklad použite odvar z voňavého sena: suroviny v množstve 5 lyžíc. l. nalejte 2 litre vody, zapálte a varte 30 minút. Odvar alebo infúziu si môžete pripraviť na základe šišiek alebo ihličiek: 2 lyžice. l. suroviny sa nalejú do 2 litrov vody, zapália sa, varia sa 20 minút alebo sa nechajú vylúhovať pol hodiny.

    Môžete pripraviť odvar koreňov valeriánov, ktorý je obzvlášť užitočný pre ženy s menopauzou: pridajte drvené korene v objeme 1 šálka k 1 litru vody, zapálte a povarte 10 minút. Po odstránení z tepla nechajte produkt vylúhovať 2 hodiny, preceďte a pridajte do kúpeľa.

    Ako správne jesť

    Stav metabolických procesov v tele priamo ovplyvňuje kvalitu spánku človeka. Tento proces môžete podporiť v prirodzenom režime dodržiavaním správnej stravy. Do procesov asimilácie všetkých živín získaných s výrobkami sa podieľajú orgány tráviaceho traktu.

    Je možné normalizovať stav gastrointestinálneho traktu konzumáciou čo najväčšieho množstva potravín, ktoré obsahujú vlákninu: kapusta, tekvica, čerstvé bylinky (napríklad zeler), mrkva. Ovocie je tiež dobré pre organizmus, menovite zelené jablká, slivky, nektárinky a broskyne.

    Používa sa dostatočnekonzumácia banánov a hrozna môže nahradiť nedostatok sacharidov potrebných pre zdravý spánok. Takéto ovocie je bohaté na fruktózu a škroby, ktoré normalizujú produkciu serotonínu - hormónu, ktorý má upokojujúci účinok na organizmus, normalizuje respiračnú aktivitu.

    Banány sú zdravý produkt, ktorý možno použiť na normalizáciu spánku

    .

    V prípade stálej nespavosti bude užitočné použiť čerešňové slivky, čerešne, ktoré sú zdrojom melatonínu (hormón spánku). Musia sa konzumovať pred spaním, do 30 minút. Užitočné sú aj predpečené zemiaky. Obsahuje uhľohydráty, ktoré prispievajú k absorpcii kyselín, ktoré interferujú s optimálnou produkciou melatonínu.

    Z nápojov by sa malo uprednostňovať teplé mlieko bohaté na laktózu a vápnik. Takéto látky poskytujú aktívnu produkciu melatonínu a prispievajú k normalizácii spánku. Môžete jesť ovsené vločky cookies bohaté na uhľohydráty s mliekom. Pre telo s konštantnou nespavosťou je tiež užitočná tekvica a mrkvová šťava. Z bylinkových nápojov stojí za to uprednostniť harmanček, lipu, balzam citróna, mätu.

    Iné metódy liečby

    Okrem všetkých vyššie uvedených metód sa môžu použiť aj iné metódy, ako je encefalofónia. Táto technika spočíva v počúvaní hudby osobou, ktorá sa získava konverziou jeho elektroencefalogramu pomocou špeciálneho počítačového spracovania. V takom prípade môžete vylepšiť funkčnosťstav osoby trpiacej nespavosťou, normalizovať svoje emocionálne pozadie a vylúčiť nespavosť. Priaznivý výsledok po použití tejto techniky je pozorovaný u 80% ľudí, ktorí sa podrobili takejto terapii.

    Často sa nariadil priebeh psychoterapeutických sedení, ktoré nie sú o nič menej účinné pri liečbe nespavosti. V tomto prípade odborník napraví psychický stav ľudského tela, čím eliminuje hlavnú príčinu porúch spánku. Obzvlášť často sa nespavosť vyskytuje na pozadí syndrómu úzkosti, ktorý je vylúčený predovšetkým pri psychoterapii.

    Osobitne stojí za to zdôrazniť takú liečebnú techniku, ako je fototerapia. Počas relácie je osoba ovplyvnená priamym slnečným žiarením alebo jasným umelým vystavením určitej vlnovej dĺžke slnečnému žiareniu (laser, žiarivka, svetelné diódy).

    Fototerapia málokedy spôsobuje vedľajšie účinky, ale v niektorých prípadoch je to možné. Spomedzi nich je potrebné zdôrazniť bolesti hlavy, nevoľnosť, slzenie, rozvoj duševných a emocionálnych porúch. V zriedkavých prípadoch sa vyskytujú kŕče nôh. Hlavné kontraindikácie sú akékoľvek duševné choroby prítomné v tele, očné patológie, kožné choroby so zvýšenou fotocitlivosťou, porfýria, tyreotoxikóza.

    V každom prípade len odborník môže určiť, ako liečiť nespavosť. Nespavosť je stav, ktorý nie je nebezpečný a ktorý sa dá ľahko a rýchlo odstrániť.